Iesbeinprinsen

Iesbeinprinsen, wat zijn dat nou?

De geboorte van de lesbein Prins.

lesbeinprins, een uniek fenomeen.

Het is al sinds 1982 een unieke traditie. Het bestuur van de buurt had besloten dat er een "Nieuwjaarstreffen" moest komen waar het gezellig samenzijn met een natje en droogje voorop stond. Bestuurslid en slager Math America kwam met het voorstel er een "zoermoosaovend" van te maken. Zuurkool en aardappelpuree stonden dus op het menu en als vlees werd er gekozen voor de door Math overheerlijk bereide lesbein. Math stond er wel op dat het aantal deelnemers aan de avond ten alle tijde deelbaar moest zijn door vier in verband met de slechte evenwichtsorganen van de varkens. Piet Gardeniers, de bakker, zou met medewerking van de dames van het bestuur zorgen voor het verwarmen van de zuurkool en puree. Op de bewuste feestavond ging alles naar wens en de gasten vermaakten zich best en genoten van de voortreffelijke maaltijd. Na de klok van elven waren de buikjes gevuld met het een en ander en kwam er een einde aan de gezellige avond. Men was zeer tevreden en de avond was zeker voor herhaling vatbaar.

Zoals gewoonlijk bleef er een kleine groepnakaarten over het verloop van de avond. Thei Hoedemaker kwam op het idee dat er best een lesbeinprins kon komen als toetje op het succes van de avond. Na de zoveelste pot bier kon men het idee van "lesbein Prins" niet loslaten en werd gezocht naar een geschikte prins. Deze werd snel gevonden in de persoon van Chel Dohmen want wie anders had de buurt zo hoog in het vaandel staan. De weinige aanwezigen van het bestuur die er toen nog waren besloten Chel Dohmen uit te roepen tot eerste "lesbein Prins" van buurtvereniging Schutters-plein. Een tafelkleed diende voorlopig als mantel, een willekeurig hoofddeksel van de kapstok werd betiteld als steek en een afgekloven iesbein werd de felbegeerde scepter. De eerste "lesbein Prins" was een feit. Donderdag na de feestavond werd bij Café van de Wall de nieuwe "lesbein Prins" tot zijn eigen verrassing volledig geïnstalleerd. De installateurs, Thei, Math en Gerrit kleedden de prins aan met een witte slagersjas, witte muts en als scepter werd hem de toen al felbegeerde uitgekookte "lesbein" overhandigd.

Tijdens de regeerperiode krijgt de prins een miniatuuruitgave van zichzelf in de vorm van een "lesbeinpupke" en vanzelfsprekend wordt deze elk carnavalsseizoen achter het raam geplaatst als teken van "Oud lesbeinPrins". Al vele jaren is het voor menig buurtlid een sport erachter te komen wie de nieuwe "lesbein Prins" wordt. Vele trucs zijn toegepast tot het dronken voeren toe. De Iesbeinavond avond is in de loop der jaren uitgegroeid tot een smikkelavond met daarna een geweldige carnavalszitting die ieder jaar weer met medewerking van de vele "eigenbuurtse artiesten" tot stand komt. In januari 2019 besteedde dagblad De Limburger in een uitgebreid artikel aandacht aan dit uitzonderlijke gebeuren.

De “Iesbeinaovend” wordt nog steeds op de eerste zaterdag van het jaar georganiseerd en is vrijwel iedere keer uitverkocht. Uit de oud-prinsen heeft zich een hechte club gevormd met eigen tradities en protocollen. De gezelligheid en kameraadschap voeren hier meestal de boventoon.

Huidige prins: Eddy 1e

Overzicht Iesbeinprinsen: